– Variasjonen er det beste, sier Karl om jobben i Proresult

Ti kjappe spørsmål om arbeidshverdagen – med Karl Einar Kristensen, salgskonsulent og regionansvarlig for Proresult.

Karl Einar Kristensen (29) kommer fra Meråker i Trøndelag. Han er salgskonsulent og regionansvarlig på salgsavdelingen til Proresult i Lillestrøm.

– La oss ta det første først: Hva i allverden betyr B2B?

– Bedrift til bedrift. Det vil si at kundene er bedrifter innenfor ulike fagområder. I Proresult retter vi oss mest mot byggebransjen og anleggsbransjen.

– Hva selger du til disse bedriftene?

– Vi lager programvare for prosjektstyring. Et system for alt innen timeføring, HMS, kvalitetsikring og så videre.

– Hvem er den typiske kunden du jobber med?

– Det er veldig varierende. Alt fra enkeltpersonforetak til store konsern med over 100 ansatte. Du møter på det meste.

– Kan du beskrive en typisk arbeidsdag?

– Det går mye på å gjennomføre presentasjonsmøter med kunder, og ha oppfølging frem til signatur. Vi samarbeider en del internt i Proresult for å få ting på plass, og hvordan vi jobber med markedet videre. Som standard har vi et par møter internt om hvordan vi hjelper kunden videre.

– Hvordan jobber dere for å finne nye kunder?

– Samarbeidspartnere, fornøyde kunder og nettverk er det som skaper mest leads for min del. Når man starter her som ny, har vi en jevn fordeling med varme leads. Pluss de man ringer og booker selv. Jeg liker å si at de første 20 salgene er de vanskeligste. Etter dette er nettverket på plass, og skaper leads for deg.

– Hvordan fungerer samarbeidet med kollegaene på salgsavdelingen? Er det mye konkurranse?

– Det går fint! Vi har enkelte som har jobbet her lenge, og enkelte som er nye. Med Morten som salgssjef har vi fått gode strukturer og et godt samarbeid. Vi sparrer på saker og deler på møter. Det er god stemning, mye aktivitet og farting.

– Hvilke personlige egenskaper har en god salgskonsulent i Proresult?

– Det er en som er selvgående, som etter onboardingen kan gå i møter med kunder og presentere systemet selv. Man kan ikke bare sitte på stolen og vente på at leads skal komme inn døra. En som tør å hoppe i det. Man blir mer som en konsulent som hjelper kundene til den beste løsningen. Man må også være strukturert og kunne ha flere prosesser gående samtidig.
Jeg bruker å si at man det kreves tre ting: Enten bransjeerfaring, IT-forståelse, og salgserfaring. Har du to av disse tre, så kommer du langt.

– Hva er det beste med å jobbe som salgskonsulent i Proresult?

– At sålenge du oppfyller salgsbudsjettet, er det helt opp til deg selv hva du gjør. Det er ganske fritt spillerom på hvordan du strukturerer arbeidsdagen, og lager avtaler. Det er variasjonen. Så er det Proresult-systemet: Det er rett og slett fantastisk godt gjennomført. Når jeg presenterer det så føler jeg at jeg hjelper kunden til å forenkle driften deres.

– Kan du fortelle litt om lokasjonen i Lillestrøm?

– Der har vi veldig fine lokaler i et ganske nytt kontorlandsksp. Det er veldig enkelt å nå, fordi det er så nær togstasjonen, kun to minutter å gå. Vi selgerne har felleskontor, og så har vi en del stillerom og møterom i tillegg. Jeg vil også trekke frem den store takterrassen, der er det helt knall å sitte på sommeren!

– Ut over det faglige, hvordan er det å jobbe i Proresult?

– Jeg er såpass heldig at jeg har fått se bedriften vokse fra 12 til 32 ansatte. Vi har veldig flinke folk både i Utvikling, Support og Marked. Takhøyden er stor. Noe av det kuleste er at jobben er veldig lite repetitiv. Jeg føler at ingen av kundemøtene er like, noe som gjør det interessant å gå på møter. Ingen kunder jobber likt, alle har ulike måter å jobbe på. Dette er noe jeg verdsetter høyt. I tillegg har vi mye sosialt, både på jobben og etter arbeid, alt fra lønningspils til utenlandsreiser.

Takk til Karl!

Karl Kristensen, regionsansvarlig Salg øst, og Andrea Flølo, regionsansvarlig Salg vest. Bildet er tatt på vår stand på Byggmesterforbundets årsmøte i Kristiansund.