– Du må være litt som Pippi!

Andrea har gjort lynkarriere som selger, selv om hun er «ufaglært». Hemmeligheten ligger i å kunne kaste seg ut av komfortsonen, mener hun.

Andrea Ekroll Flølo (27) har drøyt ett år bak seg som salgskonsulent i Proresult, men hun har likevel rukket å sette salgsrekord i bedriften. Det til tross for at hun altså ikke har noen formell utdanning innen salg.

Nøkkelen til suksessen var noe litt utradisjonelt i salgsbransjen: nemlig å jobbe i tospann.

Da Andrea fikk ansvar for å lære opp den nye salgskonsulenten – som forresten også heter Andrea – opplevde de at det var lettere å selge et komplekst programvaresystem når man er to:

– Andrea var veldig «på» helt fra begynnelsen. Hun er superhyggelig og stilte veldig gode spørsmål. Vi lærte veldig mye av hverandre, og bestemte oss for å jobbe sammen, fordi vi så at kundene fikk tillit til oss når vi hadde stålkontroll på produktet, sier Andrea (Flølo).

Trives med bedriftskunder

Andrea’ene kommer seg på jobb, selv når det er snøstorm i Førde.

Samarbeid er ikke hele hemmeligheten. En stor del ligger nok i det mange stillingsannonser kaller «personlige egenskaper».

­– Jeg elsker å jobbe mot bedriftskunder! Det er det kjekkeste jeg vet, sier hun, og forklarer:

– Det er mange hyggelige og dyktige folk i bransjene vi jobber mot. De er ikke selvhøytidelige, men representerer bedriftene sine på en profesjonell måte. Dette gjør hverdagen veldig variert. Vi møter veldig mange forskjellige bedrifter, som alle har forskjellige behov. Jeg føler jeg hjelper de til noe bedre med vårt system, fordi hverdagen deres blir mange ganger enklere. De har så stort behov for registreringer, og har så mange krav på seg, og alt dette kan vi hjelpe dem med.

Jobber også alene

De to Andrea-ene jobber også selvstendig, men en ting har de felles:

– Jeg tror mye av suksessen ligger i at vi begge higer etter å bli bedre.

Nå gleder de seg til å få enda flere kollegaer på Proresult sitt hovedkontor i Førde.

På privaten sier Flølo at hun alltid har vært veldig aktiv: Spilt håndball, trent jujutsu, konkurrert på ski og så videre.

– Jeg er veldig nysgjerrig og har alltid likt på komme meg ut av komfortsonen, sier Andrea.

Det har ført henne ut i en del forskjellige utdanninger, som for eksempel hestelinje på jordbruksskolen, ungdomssosiologi, allmennfaglig påbygg, lærerutdanning og markedsføring. Og ingen av utdanningene på samme sted.

– Uansett hvor jeg var, var jeg sulten på å bli kjent med stedet og suge til meg alt som stedet hadde å by på. Jeg liker å ha mye å gjøre!

Hjemkomst

Med en bachelor i markedsføring i boks, gikk Andrea tilbake til jobben som butikksjef på en yrkesklærbutikk i Førde – nesten «hjemme» for den blide jølstringen.

Så kom altså muligheten til å bli salgskonsulent for programvareselskapet Proresult. Dette er såkalt B2B-salg (business to business) som innebærer at man selger til firmaer, ikke privatpersoner.

Den muligheten grep hun altså med begge nevene.

– Hva var det som overrasket deg mest med Proresult?

– Egentlig alt. Jeg må innrømme at jeg ikke visste så mye om Proresult før jeg begynte. Det er litt rart, fordi jeg har jobbet mot bygg- og anleggsbransjen i flere år.

Gleder seg til å komme på jobb

– Hvor er du om 5 år?

– Da er jeg fortsatt i Proresult. Og forhåpentligvis sitter jeg på en enorm og unik kunnskap om det vi leverer, og har fått større ansvarsområder.

– Hvordan er det sosiale i Proresult?

– Det er helt fantastisk! Jeg har aldri vært på en arbeidsplass der jeg trives så godt. Jeg gleder meg til å komme på jobb og prate med kollegaene. Det er også bra at vi har tid til hverandre.

Andrea og Andrea fra Proresult, ute på tur.

– Proresult har tre nye stillinger: En salgskonsulent, en teknisk kundekonsulent og en HMS-konsulent. Hva ser du etter i de nye kollegaene?

– At en er klar for nye utfordringer. Selgeren kan godt være en person som ikke nødvendigvis har tenkt på seg selv som en «selgertype». Men man må være god til å skape tillit, og være nøye og nysgjerrig i alt man gjør. Og litt fremoverlent, som man sier.

– Må være litt som Pippi Langstrømpe

– Hva mener du er den viktigste egenskapen for å lykkes som selger?

– Det tror jeg er at man må være litt som Pippi Langstrømpe, og si: Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til! Man gjør så mye forskjellig, dagene er så ulike, at det å kunne kaste seg uti det, tror jeg er den viktigste egenskapen.

Ledige stillinger i Proresult:


B2B Salgskonsulent

Teknisk kundekonsulent

HMS/KS Fagkonsulent