Slik får du oversikt på utgiftene i prosjektet

Mister du oversikt over utgiftene, er økonomien "ute og flyr". I Proresult-systemet kan du importere leverandørfakturaer, slik at du alltid har oversikt.

 

Integrasjoner er funksjonalitet som lar deg overføre prosjektdata mellom forskjellige styringssystemer.

protips-hsSom regel brukes integrasjonene til å føre data fra prosjektstyringen i Proresult til bedriftens regnskapssystem. 

Men det kan også være nyttig å overføre data andre veien, eksempelvis leverandørfakturaer.

– Disse vil da legge seg i prosjektregnskapet på prosjektet i Proresult-systemet.
Det sier Iselin Stafsnes, leder for Support og kundeopplevelse Proresult.

– Da vil du ha en løpende oversikt over økonomien i prosjektet. Har du for eksempel kjøpt varer eller betalt lønn til ansatte, så legges dette som en utgiftspost. 

Ikke alle sitter på regnskap

Er dette en modul som koster penger? 
– Integrasjoner er ikke en modul, men en funksjon i systemet. Det er gratis fra Proresult sin side å ha integrasjoner, men regnskapssystemet kan ha kostnader med å bruke integrasjoner. Dette må man i så fall sjekke med leverandøren. 
 
Men kan man ikke bare bruke et regnskapssystem for dette? 
– Jo, det stemmer at et regnskapssystem er best på regnskap, men mange ser nytten av å ha oversikt underveis i prosjektet i Proresult. Det er ikke sikkert alle har tilgang til regnskapssystemet, da kan du få oversikt i Proresult.  
 
Kan man eksportere fakturaer som er importert i Proresult? 
– Nei, enn så lenge er det kun en lesetilgang. Behandling av leverandørfakturer må fortsatt gjøres i regnskapssystemet.

(Illustrasjon: Chatgpt)