Sentral godkjenning: Kvalitetsstempel eller unødvendig kostnad?

Den kjente ordningen er godt etablert i bygg og anlegg, men må noen egentlig ha Sentral godkjenning?

Sentral godkjenning har vært en frivillig og populær ordning siden 1997, og i 2016 kom det nye krav. Overgangsordningen er per nå forlenget til 1. juli i 2025.

– Sentral godkjenning sto sterkere før 2016, sier fagansvarlig for HMS og kvalitetsstyring i Proresult, Øyvind Krogenes.

Erklæring av ansvarsrett

Før 2016 kunne man søke en lokal ansvarsrett for flere regioner, mens sentral godkjenning var for ansvarsrett over hele landet. Men slik er det ikke i dag.

–Selv om du har sentral godkjenning i dag, må du uansett erklære ansvarsrett, understreker Krogenes.

Etter de nye kravene i 2016, har det blitt mye forvirring rundt Sentral godkjenning, og det har enkelte tjent på.

– Det finnes aktører som benytter seg av bedriftenes usikkerhet rundt sentral godkjenning, og tar seg svært godt betalt for å bistå i søknadsprosessen. Men prosessen er egentlig enklere enn mange tror, understreker Krogenes.

Råd til bedrifter

– Om man er en bedrift som ønsker et kvalitetsstempel og konkurransefortrinn, og vurderer sentral godkjenning, hva skal de gjøre?
– Ta kontakt så kan vi diskutere om det er relevant for bedriften eller ikke. Om man er medlem i et forbund, kan man kontakte de også for råd.
Eksempler på forbund er Byggmesterforbundet, MEF og Håndverksmur.
Det er også viktig å ha gode rutiner om man skal ha sentral godkjenning. Derfor har Proresult maler for disse.
– Vi har dokumentasjon for å kunne sitte trygt i en sentral godkjenning. Vi har malverket, men det må tilpasses egen drift. Hvis ikke er det ikke dekkende ved et tilsyn.




Hva er sentral godkjenning?

  • Sentral godkjenning er en frivillig ordning som beskriver faglig kompetanse, rutiner for kvalitetssikring og at foretaket har betalt skatter og avgifter.
  • Kravene for sentral godkjenning er vurdert opp mot kravene i byggesaksforskriften (SAK10), kapittel 9–11.
  • Man søker sentral godkjenning for ulike områder, inndelt etter funksjon, fagområde og tiltaksklasse.
  • Sentral godkjenning varer i tre år og kan fornyes.
  • Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) er tilsynsmyndighet for bedrifter med sentral godkjenning.
  • Kommunene er tilsynsmyndighet for tiltak som er erklært ansvarsrett for.

Ønsker du å vite mer? Sjekk ut DiBK sin side «Hva er sentral godkjenning» .




Lignende artikler fra Proresult

Dette sier Arbeidstilsynet de skal gjøre i 2025

Tilsynet kom, men denne bedriften hadde planen klar

Avviksrapportering handler ikke om å henge ut noen

Nils Jørgen er stemmen fra webinaret

Har du sett et webinar om Proresult Kalkulasjon, så har du antagelig også hørt stemmen til en trivelig fagmann som loser deg gjennom programmets.