Elektroniske oversiktslister
Elektronisk oversiktsliste, gjerne kalt mannskapsliste, brukes i bygg- og anleggsbransjen. Men hva er det, og hvem må ha det?
Kravet til elektronisk oversiktsliste er forankret i byggherreforskriften §15.
“Byggherren skal som ledd i arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø føre en oversiktsliste over alle som skal utføre arbeid på bygge- eller anleggsplassen.”
Oversiktslisten (gjerne kalt mannskapsliste) skal føres elektronisk. Den skal også kontrolleres og oppdateres daglig.
Hva skal en mannskapsliste inneholde?
- Navn og adresse på bygge- eller anleggsplassen
- Navn på byggherren
- Navn på arbeidsgivere, enmannsbedrifter, eller navnet på evt. innleievirksomheten
- Organisasjonsnummer for registreringspliktige virksomheter
- Navn, fødselsdato, HMS-kortnummer og arbeidsgiver til alle som skal utføre arbeid på bygge- eller anleggsplassen
Tilgjengelig og lagret
Kravet om elektronisk føring av oversiktslister betyr at byggherren må ha PC, mobil, nettbrett, teminaler eller lignende på bygge- eller anleggsplassen.
På den måten kan informasjonen føres i oversiktslisten før virksomheten starter arbeidet på stedet.
Oversiktslisten skal være tilgjengelig for arbeidsgiveren, verneombudet, Arbeidstilsynet og skattemyndighetene.
Byggherren skal oppbevare listene i seks måneder etter at bygge- eller anleggsarbeidet er avsluttet.

Proresult Anleggsterminal hjelper deg
I Proresult har vi et produkt som vi kaller Anleggsterminal.
Ved å bruke dette, dekker du kravet for elektronisk oversiktliste.
Man kan logge inn via telefon, eller med HMS-kort på våre terminaler.
Dataene kan overføres automatisk til HMSREG for de som bruker det.
Kilder
https://www.proresult.no/produkt/anleggsterminal/
Fagansvarlig HMS/KS i Proresult, Øyvind Krogenes