Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Visma.net ERP

Visma.net ERP er et skybasert regnskapsprogram med prosjektstyring, også kalt Visma.net Financials. Denne artikkelen beskriver vår integrasjon mot Visma.net ERP og hvordan denne fungerer.

Inneholder

 

 

Import til proresult


Støtter import til Proresult av:

  • Kunder
  • Prosjekt
  • Vareregister

 

Eksport til Visma.net


Støtter eksport til Visma.net av:

  • Timer
  • Vareuttak

Alle import- og eksportjobber kan settes til å kjøre automatisk hver hele time, eller utføres manuelt ved behov via innstillingssiden for integrasjonen eller ved å bruke tilgjengelige knapper på forsiden/dashboardet i Proresult Admin.

 

 

Hvor i Proresult aktiverer jeg integrasjonen?

For å sette opp integrasjonen må du ha administratorrettigheter i Proresult. Aktiver integrasjonen ved å navigere til Oppsett → Innstillinger → Integrasjoner → Visma.net → Til integrasjon.

Integrasjonen aktiveres med din Visma-innlogging.

 

 

Spesifikasjoner for integrasjonen


Kunder
Kunder overføres og oppdateres automatisk hver time fra Visma til Proresult.

Følgende felt overføres:

  • Navn
  • Adresse
  • Postnr/sted
Aktivering av integrasjonen når det allerede finnes kunder i begge systemer:

OBS! Før du aktiverer integrasjonen, må du kontrollere at alle kunder som ligger i begge systemer har identiske kundenumre, og at samme kundenummer ikke er brukt på ulike kunder. Forhåndskobling er ikke nødvendig, men vær klar over at importen vil overskrive navn, adresse og postnummer/sted på eksisterende kunder i Proresult. Har for eksempel kunde 10000 i Visma navnet «Ola» og samme nummer i Proresult navnet «Per», vil data fra Visma overskrive navnet til «Ola» ved import.

 

Prosjekt
Prosjekt opprettes i Visma.net ERP og overføres automatisk hver time til Proresult.

Følgende felt overføres:

  • prosjektnummer
  • prosjektnavn
  • adresse
  • startdato
  • prosjektansvarlig - dersom ansattnummer er like og prosjektansvarlig er satt i Visma.
  • prosjekt-arbeidsarter (fra Vismas project-tasks)

Når et prosjekt avsluttes i Visma, oppdateres statusen automatisk slik at prosjektet også lukkes i Proresult.

 

 

Aktivere integrasjonen når det eksisterer prosjekt i begge systemer fra før?

OBS: Pass på at alle aktive prosjekter som eksisterer i begge systemer har like nummer og at ingen nummer er i bruk i begge systemer for ulike prosjekter!

Følgende skjer når prosjektimport skrus på:

  • Prosjekt som allerede eksisterer i Proresult:

    • Prosjektoppgaver blir importert som prosjektarbeidsarter (dvs. at prosjekta vil få et prosjekt-arbeidsart oppsett, dersom prosjektoppgaver eksisterer i Visma)

    • Kunde-kobling på prosjektet blir oppdatert til den  kunden prosjektet er kobla mot i Visma (dersom det er kobla mot en kunde i Visma)

    • Felta prosjekt-navn, start-dato og adresse blir oppdatert ifra Visma

    • Prosjektansvarlig blir oppdatert på prosjektet kun dersom det («project-manager») er satt i Visma og denne ansatte er kobla mot en ansatt i Proresult

    • Prosjektet blir gjenopptatt dersom det er avslutta i Proresult (men aktivt i Visma)

 

Vareregister


Både lagervarer og ikke-lagerførte varer fra Visma.net kan importeres automatisk til Proresult hver time. Disse varene plasseres i en egen hovedgruppe kalt “Visma” i Proresult, med undergrupper basert på varetyper fra Visma. Du kan etter import flytte varene til andre varegrupper og fremdeles beholde koblingen.

Følgende felt overføres:

  • varebeskrivelse / navn
  • varenummer
  • pris
  • innpris (standard kostpris)
  • enhet (basisenhet)

 

Vareuttak

Vareuttak kan overføres til prosjektregnskapet i Visma som prosjekttransaksjoner. Når overføringen er fullført, markeres vareuttaket som "fakturert" i Proresult. Dette innebærer at det normalt ikke kan endres i etterkant. Dersom et vareuttak likevel må korrigeres etter overføring, må du benytte retur-funksjonen i stedet for å redigere det direkte.

Forutsetninger for at vareuttaket overføres:

  • ansatt må være koblet
  • prosjekt må være koblet
  • debit-konto, kreditt-konto og konto-gruppe må være satt under innstillingene for integrasjonen
Følgende felt overføres:
  • dato
  • ansatt
  • varenummer (inventoryId - dersom varuttaket er en fritekstvare eller den ikke er koblet så brukes std. varenummer angitt i innstillinger for integrasjonen )
  • antall
  • pris
  • periode (financialPeriod i Visma = mnd/år)
  • prosjekt
  • project-task / prosjekt-oppgave (angitt i innstillinger for integrasjonen)
  • debit-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen)
  • kredit-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen)
  • debit-sub-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen - valgfri)
  • kredit-sub-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen - valgfri)
  • kontogruppe / accountGroup (angitt i innstillinger for integrasjonen)

 

Merk: Dere kan velge mellom automatisk eller manuell overføring. Ved manuell overføring kan dere benytte en knapp på forsiden/dashboardet i Proresult Admin til å kjøre overføring av timene når dere selv ønsker det. Fordelen med manuell er at dere kan velge hvilken regnskapsperiode (financialPeriod) timene skal overføres til.

 

Timer


Timer overføres til prosjektregnskap, som prosjekttransaksjoner til Visma. Denne kostnaden baseres på timelønn-sats på de ansatte som er lagt inn i Proresult. Overtid kostnadsføres også. Timer overføres når de er godkjent i Proresult.

Viktig forutsetning: for at en skal kunne føre timer som skal tilbake til Visma er at det blir lagt project-tasks på prosjekter. Dette blir arbeidsarter på prosjektene som de ansatte må føre timer mot. Timer kan bare overførest til Visma om det er ført mot Visma arbeidsarter, ikke Proresult arbeidsarter.

Forutsetninger for at timene skal kunne overføres:

  • ansatt må være koblet
  • prosjekt må være koblet (normalt importert fra Visma.net)
  • timene må være registrert på en matchende prosjektoppgave/prosjekt-arbeidsart (om timer er ført mot Proresult arbeidsart vil ikke timene gå over til Visma. Timer MÅ være ført mot arbeidsart (project-tasks som er laget i Visma) som er hentet via Visma inn på prosjektene.
  • timene er godkjent i Proresult
  • debit-konto, kreditt-konto og std.varenr. for timer må være satt under innstillingene for integrasjonen

 

Følgende felt overføres:

  • dato
  • ansatt
  • varenummer for timer (inventoryId - angitt i innstillinger for integrasjonen )
  • antall timer
  • antall fakturerbare timer
  • sats (timelønn-satsen på arbeideren + evt 50% eller 100% overtidstillegg)
  • periode (financialPeriod i Visma = mnd/år)
  • prosjekt
  • prosjekt-arbeidsart ( til project-task)
  • debit-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen)
  • kredit-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen)
  • debit-sub-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen - valgfri)
  • kredit-sub-konto (angitt i innstillinger for integrasjonen - valgfri)
  • kontogruppe / accountGroup = 5

 

Merk: Dere kan velge mellom automatisk eller manuell overføring. Ved manuell overføring kan dere benytte en knapp på forsiden/dashboardet i Proresult Admin til å kjøre overføring av timene når dere selv ønsker det. Fordelen med manuell er at dere kan velge hvilken regnskapsperiode (financialPeriod) timene skal overføres til.

 

 

Ansatte


Ansatte overføres ikke automatisk, men må opprettes i begge systemer og kobles via Admin. arbeidere > Velg arbeider > felt Visma.net ansattnummer nederst. Dette må gjøres for at det skal fungere å synkronisere timene og/eller vareuttaket til den enkelte.

 

 

 

Spørsmål

Svar

Må timene være ført mot Visma arbeidsart? Er det ikke greit å bruke arbeidsarter som ligger i Proresult?

Timer som er ført mot arbeidsarter som er laget i Proresult vil ikke gå over til Visma. Det er en viktig forutsetning at timer er ført mot arbeidsarter som er laget i Visma.

Hvordan får vi Visma arbeidsarter inn på prosjekt i Poresult?

I Visma kan det opprettes project-tasks. Disse legger seg på prosjekt og blir oppdatert inn til Proresult slik at de ansatte kan velge disse når de skal føre timer.

Må kunder ha like nummer i begge system?

Visma krever like kundenummer. Om det ikke er like kundenummer blir det duplikat.

Kan en endre prosjektnummer/nummerserie i Proresult?

Visma har kun import retning på prosjekt. Då er det Visma som bestemmer prosjektnummer. (Prosjektnummeroppsett i Proresult har ingen betydning, med mindre det blir opprettet prosjekt som ikke skal overføres).

Er kontogruppe som ligger under “Innstillinger” for timer hardkoda? Kontogruppe/accountgroup = 5

Denne er hardkoda i systemet.

Må de ansatte ha like nummer i begge system?

Ansattnummer må være like i begge system om det skal bli rett bruk av lønnseksport.

Kan vi bruke arbeidsartene som ligger i Proresult?

Nei, det MÅ brukes arbeidsarter fra Visma på timeføringene. Dette for å få overført timene fra Proresult til Visma.

 

Kontaktinformasjon Proresult

Vi i Proresult er her for å hjelpe. Trenger du bistand fra en av våre kundekonsulenter, finner du kontaktinformasjonen under. Vi svarer så fort vi kan! 

Du kan alltid kontakte oss via epost eller telefon: