Tripletex
Artikkelen beskriver hvordan integrasjonen mellom Proresult og Tripletex fungerer i praksis. Den gir en oversikt over hvilke data som støttes for import og eksport, stegvis veiledning for aktivering av integrasjonen, samt hvilke forutsetninger som må være på plass for vellykket overføring av prosjekter, timer og lønnsdata. I tillegg finner du svar på ofte stilte spørsmål og veiledning for å håndtere typiske feilmeldinger relatert til integrasjonen.
Inneholder
- Generell informasjon
- Hvordan fungerer integrasjonen
- Aktivering av integrasjonen
- Overføring av prosjekt
- Hvilke data blir overført
- Eksport av lønn
- Spørsmål og svar
Generell informasjon
Merk at integrasjonen har både import og eksport av informasjon, men vi kan kun supportere informasjon som blir sendt fra Proresult.
Hvordan fungerer integrasjonen
Støtter import og eksport av:
- Kunder - Kunder opprettes i enten Proresult eller Tripletex, og integrasjonen oppretter kunden automatisk i det andre systemet.
- Prosjekt - Prosjekt opprettes i enten Proresult eller Tripletex, og integrasjonen oppretter automatisk prosjektet i det andre systemet.
Støtter eksport av:
- Varer - Varer opprettes i Proresult og integrasjonen oppretter automatisk varen i Tripletex.
- Fakturadata - Opprett faktura i Tripletex basert på grunnlag i Proresult.
- Faktura-vedlegg - Ordrelinjer eller ordre blir eksportert til Tripletex.
- Timer - overfører timer til Tripletex, men er ikke ment til lønn p.g.a noen mangler som f.eks. tillegg. For lønnskjøring gjeld egen funksjon.
Støtter import av:
-
Ansatte - Ansatte opprettes i Tripletex og integrasjonen oppretter automatisk den ansatte i Proresult.
Eksport av lønn:
- I tillegg tilbyr vi eksport av lønn til Tripletex. Dette er en fileksport og er derfor helt separat fra denne integrasjonen. Lønnseksport kan derfor settes opp uten å ha satt opp en fullverdig API-integrasjon.
- Les mer om fileksport her: Fileksport
Hvor i Proresult aktiverer jeg integrasjonen?
Det er flere innstillinger som må kobles sammen riktig, for å få integrasjonen til å fungere. Det er spesielt viktig å ikke endre retningen på integrasjonen etter den er aktivert. (ikke endre fra eksporter/importer osv.)
Se over alle innstillingene før du aktiverer selve integrasjonen.
NB! DERSOM KUNDER, ANSATTE ELLER PROSJEKTER ALLEREDE LIGGER I TRIPLETEX KAN DET BLI DUPLIKAT ELLER FEILKOBLINGER DERSOM MAN AKTIVERER INTEGRASJONEN. TA I SÅ FALL KONTAKT MED PRORESULT FØR AUTOMATISK OVERFØRING AKTIVERES, SLIK AT DATA KAN BLI KORREKT KOBLET.
Aktivering av Tripletex integrasjon og innstillinger
- Gå til integrasjonssiden i Proresult Admin: Oppsett → Innstillinger → Integrasjoner → Tripletex
- Lim inn din Tripletex API-nøkkel. (dette trengs kun ved førstegangs aktivering)
- Gå til fanen “Innstillinger” øverst i bildet.
- Aktiver overføring av ønsket data. Her velger man overføringsretning på kunder, prosjekt, varer og timer.

Krav for overføring av prosjekt
- For at prosjekt skal bli overfør til Tripletex må det være en startdato på prosjektet.
- Prosjektstatus må stå som aktivt. Prosjektimporten importerer ikke prosjekt som er i tilbudsfasen eller avsluttet.
- For at prosjekt skal bli overført til Tripletex må det være en prosjektleder på prosjektet, denne personen må og ha rettigheter som prosjektleder i Tripletex.
Hvilke data blir overført
Kunder
- Navn
- org.nr
- Telefon
- epost (kontaktinformasjon, e-postadresse for fakturaer)
- adresselinje1 og 2 (postadresse)
- leveringsadresse 1 og 2 (leveransested)
- admin notat
- Prosjektnummer -> Prosjektnummer
- Prosjektnavn -> Prosjektnavn
- Admin-tekst -> Beskrivelse
- Prosjektleder -> Prosjektleder
- Hovedprosjekt -> Hovedprosjekt
- Startdato -> Startdato
- Sluttdato -> Sluttdato
- Aktivt/Avslutta -> Aktivt/Avslutta
- Fastpris/Regningsarbeid -> Internt prosjekt
- Fastpris/Regningsarbeid -> Fastpris
- Kunde -> Kunde
- Varebeskrivelse/navn
- nr./ produktnummer
- pris/utsalgspris
- Varekostnad/innkjøpspris
- type/beskrivelse
- dato
- antall
- enhetspris (eks. mva.)
- beløp (eks. mva.)
- produkt (med kostnad eks. mva.)
- produktnummer
- rabatt
- OBS! Kunde må registreres på prosjektet, går ikke over fra selve fakturakladden
- Ansattnummer
- Ansattnavn
- Brukernavn
- Telefonnummer
- Epost
- (startdato må vere satt for import av ansatte)
Overføring av lønn (lønnseksport)
Merk at man kan opprette tillegg og at det kan kobles mot ein lønnsart. Opprettelsen av tillegg utføres under Oppsett → innstillinger → tillegg > lønnsartene legges i integrasjonsinnstillingene.
Gå til integrasjonssiden i Proresult admin (Oppsett → Instillinger → Integrasjoner → Tripletex
- Aktiver lønnseksport til Tripletex.
- Angi lønnsartnummer for de som skal overføres. Lønnsartene henter du fra Tripletex.
- Ansattnummer må være like i både Proresult og Tripletex.
- Gå til Lønning → Eksport.
- Velg ønsket periode og eksporter lønnsfil.

Spørsmål |
Svar |
---|---|
Får ikke importert ansatte |
|
Får ikke opp dato eller ansatt på ordrelinjene på fakturaene i Tripletex |
Det er ingen kolonne for ansatt eller dato på ordrelinjene, dermed kommer ikke dette over til fakturaen. |
Feilmelding overføring timer. “Kunne ikke eksportere timer: En feil har oppstått. Kontakt Proresult dersom problemet vedvarer” |
Om timer som blir forsøkt eksportert til Tripletex allerede finnes, og er låst - får du denne feilmeldingen. Løsningen er å flytte overføringsdato. |
Hva er forskjellen mellom “Opprett ordre” og “Opprett ordrelinjer” på fakturagrunnlag som skal over til Tripletex? |
|
Timene går ikke over |
Timene må mappes mot en prosjektaktivitet. Timer som mappes mot internaktivitet går ikke over til Tripletex |
Kontaktinformasjon Proresult
Vi i Proresult er her for å hjelpe. Trenger du bistand fra en av våre kundekonsulenter, finner du kontaktinformasjonen under. Vi svarer så fort vi kan!
Du kan alltid kontakte oss via epost eller telefon:
- Epost: support@proresult.no
- Telefon: 57 82 00 06
10:00-14:00