Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Opprett og administrer arbeidere

Denne artikkelen tar deg gjennom prosessen med å opprette og administrere arbeidere i Proresult. 

Vi viser hvordan du oppretter nye arbeidere, tildeler roller og definerer tilganger, slik at arbeiderene får riktig tilgang til systemet basert på sine roller og oppgaver.

Inneholder 

 

Opprett ny arbeider



image-20250314-133711.png
  1. Gå til Arbeidere admin. arbeidere.

  2. Klikk på ny arbeider.

  3. Fyll ut obligatoriske felt:

    • Brukernavn (påkrevd)

    • Navn (påkrevd)

  4. Trykk på (+ Opprett) for å fullføre opprettelsen.

 

Tips før du oppretter ny bruker

  • Vurder krav om to-faktorautentisering.

  • Spesifiser eller la systemet tildele ansattnummer automatisk.

  • Registrer kontaktinformasjon som e-post og telefonnummer. Dette er nødvendig til når arbeideren skal logge seg inn i Proresult.

Du kan når som helst oppdatere og redigere informasjonen senere.

image-20250321-113329.png
  • Brukernavn og navn på arbeider er felt som må fylles ut før en ny arbeider kan bli opprettet.

  • Admin har mulighet til å sende innloggingsinformasjon til arbeider gjennom e-post eller SMS. Arbeider vil her få informasjon om brukernavn og passord som ble laget i skjemaet, og skal bruke disse når han/ho logger inn i systemet for første gang. Det er også mulig å sende innloggings-informasjon på et senere tidspunkt, og bruke siden for send innlogging.

  • Arbeideren kan få tildelt et automatisk ansattnummer, eller du kan spesifisere ansattnummer (spesielt hvis arbeideren har et ansattnummer i lønnssystemet).

  • Når all nødvendig informasjon om den nye medarbeideren er registrert, kan du opprette medarbeideren ved å klikke på “opprett”-knappen nederst på siden.

Brukervideo finner du her: Brukervideoer

 

Ansatt-detaljer



Denne siden gir deg en komplett oversikt over all relevant informasjon knyttet til en arbeider i systemet.

image-20250320-141134.png

 

Siden er utformet for å gi rask tilgang til sentral informasjon, og du kan enkelt redigere medarbeiderens detaljer ved å benytte handlingsknappene nederst på siden.

image-20250320-141334.png

 

Endre ansattnummer på arbeider


 

Om du ønsker å endre nummer på en eksisterende arbeider må du sende en henvendelse til support@proresult.no der du spesifiserer navn, gammelt ansattnr og nytt ansattnr på aktuell arbeider.

 

Endre stillingsprosent


Ved endring av stillingsprosent for en ansatt må følgende trinn gjennomføres:

  1. Kontroller at alle registrerte timer frem til tidspunktet den nye stillingsprosenten skal tre i kraft er godkjent.

  2. Oppdater stillingsprosenten under Admin. arbeidere



Dersom automatisk avspaseringsbank er aktivert, må startdatoen for den den ansattes avspaseringsbank settes til ny dato. 

Dette finner du også ved å redigere den ansatte. 



 

Føre timer for andre arbeidere 


 

 

I Proresult kan en arbeider få tillatelse til å føre timer på vegne av andre. Det er to måter å konfigurere dette på:

  1. Arbeideren kan få tilgang til å føre timer for alle arbeidere.

  2. Arbeideren kan få tilgang til å føre timer kun for utvalgte arbeidere.

Her kan du enkelt velge hvilke arbeidere personen skal kunne føre timer for. Det finnes også ulike filtreringsmuligheter du kan ta i bruk for å forenkle utvalget.

  • Søke etter navn eller ansattnummer i søkefeltet.

  • Filtrer etter avdeling.

  • Velge aktive, inaktive eller alle arbeidere.

 

Redigering og tildeling av roller


Her velger du hvilke roller og rettigheter arbeideren din skal ha ved å klikke på “rediger roller”:

image-20250314-091450.png

 

Dette gir deg en oversikt over tilgjengelige roller for medarbeideren, samt en kort beskrivelse av hva hver rolle innebærer.

image-20250314-091559.png

 

Admin-rollen er hovedrollen i Proresult-systemet og gir full tilgang til administrasjonsfunksjoner og alle systeminnstillinger. Personal- og fakturaroller kan fjernes for brukere med denne rollen, mens øvrige administratorrettigheter alltid er inkludert og tildeles automatisk sammen med Admin-rollen.

Prosjekt vil gi tilgang til alle prosjekter og funksjoner under “velg prosjekt” i admin. Denne rollen vil også gi tilgang til å opprette nye prosjekter.

Admin arbeidere vil gi tilgang til å administrere og legge til nye arbeidere. Ta bort denne rolla for å ta bort tilgangen til lønnsinformasjon og andre informasjonsfelt på arbeideren. Fjerner også tilgang til lønnssats gitt på lønnsgrunnlaget (persondata)

Du kan også velge å gi arbeideren tilgang til:

Timer: Alt som ligger under timer i administrator menyen.

Prosjektplanlegger: Tilgang til å planlegge med prosjektplanleggeren. Gir tilgang til planlegger med alle underliggende funksjoner

Oppgaver: Administrere oppgaver.

Tilbud: Admin tilbudsmodulen. Lage, sende og adminsitrere tilbud

Rapporter: Tilgang til alle rapporter.

Lønning: Funksjonene i lønning-menyen utenom godkjenning, dvs tilgang til lønnsgrunnlag og lønnseksport.

Fakturavedlegg: Kunne lage, redigere og hente ut fakturavedlegg. Inkl. tilgang til "ufakturert" og "tidligere fakturavedlegg".

Faktura: Fakturering med fakturamodulen.

HMS/KS & Skjema: Admin for sjekklister, avvik og skjema som ligger under HMS/KS & Skjema menyen i admin. Sjekklister - oversikt, redigering og administrering av sjekklister pr. prosjekt. Avvik - register og avvikskategorier. SJA og SJA-maler. Andre spesialtilpassa skjema

Dokumenter: Tilgang til alle dokumenter, inkl redigering HTML dokumenter, laste opp nye dokumenter og tildele dokumentene til prosjekter og arbeidere.

Reiseregning/utlegg: Godkjenne og administrere reiseregninger og utlegg.

Vareuttak: Administrere vareliste og registrere/endre vareuttak fra admin. Inkl. massekjøring-admin dersom modulen er aktiv.

Verktøyoversikt: Tilgang til verktøyoversikt i admin inklusiv administrering av verktøygrupper, kategorier, verktøyrapporter- og innstillinger.

Maskin: Tilgang til maskinregister. Legge inn og redigere maskiner.

Kompetansemodul: Administrere kompetanser og alt som legges inn under kompetansemodul. (PERSONDATA)

Kontroll og service: Tilgang til "Kontroll og service" funksjon i admin. Kan lese og redigere alle kontroll- og servicer og administrere typer.

Bilder: Tilgang til bilderfunksjonen under admin. Kunne se, administrere og hente ut alle bilder.

Kunderegister: Legge inn og redigere kundene i kunderegisteret.

Leverandørregister: Legge inn og redigere leverandørene i leverandørregisteret.

Avtaler: Administrere avtaler som legges inn i avtalemodulen.

Kommunikasjon: Tilgang til kommunikasjon i admin inklusiv send SMS og intern chat.

 

Registrerings-roller

Vanlig registrering

Transportør internt: Transportørrolle i intern-tranpsport-modulen. Kan ta transportoppdrag.

Godkjenner 2.steg

Kan opprette nye prosjekt fra appen

Skjul varepriser for arbeideren

 

Integrasjoner


Her kan du se og administrere arbeiderens eksterne referanser til ulike integrasjoner som Proresult støtter.

 


For at integrasjonen skal fungere korrekt, må du angi det nøyaktige ansattnummeret fra det eksterne systemet. Alternativt kan du hente en oversikt over alle ansatte i det eksterne systemet ved å bruke nedlastingsknappene ved siden av feltene. Deretter kan du identifisere riktig ansatt i listen som vises og etablere korrekt kobling.

 

Innstillinger 


Automatisk avspaseringsbank

 

Når automatisk avspaseringsbank er aktivert, kan du i skjemaet velge å aktivere eller deaktivere denne funksjonen for den enkelte arbeider. All arbeidstid som overstiger normal arbeidstid blir automatisk overført til avspaseringsbanken, mens arbeidstid under normalt trekkes fra. Det er også mulig å angi en startdato for når automatiseringen skal tre i kraft.

For å aktivere automatisk avspaseringsbank i systemet kan du gå her:

Oppsett Innstillinger Timer Veiviser for avspaseringsbank

 

Ekskluder fra lønn 

Innstillingen for å ekskludere fra lønn vises når lønnseksport er aktivert mot en av våre integrasjoner.

 

Her kan du bestemme om arbeideren skal være ekskludert fra lønnskjøringer. Denne informasjonen vil være med når du eksporterer ansatte til en integrasjon der det er mulig.

 

Standard feriedager prosentsats 


 


Denne innstillingen er bare tilgjengelig under hver arbeider dersom modulen for lønnskostnads-fakturering er aktivert på kontoen. 

Ved opprettelse av en ny bruker, eller ved redigering av en bruker som ikke har fastsatt en bestemt prosentsats, vil feltet for feriedager prosentsats vise standardverdien som er satt i innstillingene.

Dersom du ikke bruker lønnskostnadsfakturering er innstillingen tilgjengelig under: Oppsett Innstillinger Arbeidere Feriepenger prosent-sats

Her setter du en standard prosent-sats for feriedager for alle arbeidere.

 

Standard timetall ukedager


 
 Det er mulig å sette et standard timetall for hver ukedag.


Når du oppretter en ny bruker, eller redigerer en bruker uten fastsatt timetall for en ukedag, vil feltet automatisk vise standardverdien som er angitt i innstillingene.

 

Varsel ved manglende timeføring


 


Denne funksjonen lar deg aktivere varsling for arbeidere dersom det mangler timeregistrering. Når funksjonen er slått på, vil arbeiderene motta en påminnelse via SMS eller PUSH-varsel hver gang de har uregistrerte timer.

Slik aktiverer du varsling:

  1. Gå til Oppsett Innstillinger Timer Varsling ved manglende timeføring

  2. Slå på funksjonen


Forutsetning for at valget skal vises under admin arbeidere:

For at alternativet "varsel ved manglende timeregistrering" skal være tilgjengelig under en arbeider, må funksjonen først aktiveres i systeminnstillingene:

  1. Gå til Oppsett Innstillinger Timer

  2. Velg hvor ofte varsling skal sendes:

    • Ingen, Daglig kl. 21:00 eller Ukentlig, søndag kl. 19:00

  3. Velg type varsling du ønsker:

    • Kun SMS (kr 0,69 per SMS) Kun PUSH-varsel eller SMS og PUSH-varsel (Push-varsel i app er inkludert i pakken og koster derfor 0,- kr)

image-20250319-115550.png

Når dette er satt opp, kan du aktivere varsling for individuelle arbeidere.

 

Standard antall feriedager


 

 

I skjemaet er det mulig å sette antall feriedager på en arbeider. Ved opprettelse av en ny bruker, eller ved redigering av en bruker som ikke har fastsatt et bestemt antall feriedager, vil dette feltet vise standardverdien som er satt i innstillingene.

Innstilling for å kunne sette et standard antall feriedager for alle ansatte i systemet finner du her:

Oppsett Innstillinger Arbeidere Feriedager tilgjengelig (virkedager)

 

Tildel åpne prosjekt til arbeider


 

Innstilling for å tildele alle nye prosjekt til alle arbeidere finner du her:

Oppsett Innstillinger Prosjekt Nytt prosjekt: tildel alle

Her setter du standarden for alle arbeidere i systemet. Men det er også mulig å endre dette spesifikt for hver enkelt arbeider. Dette er mulig når du oppretter en ny arbeider: