Kunder
I kunderegisteret kan du administrere alle dine kunder. Du kan opprette nye kunder, redigere eksisterende og justere priser for hver av dem.
Inneholder:
Generelt
-
Liste over kunder: Når du går inn i kunderegisteret, ser du en liste over alle dine eksisterende kunder.
-
Mer informasjon: Klikk på kundens navn for å se mer informasjon om kunden.
-
Naviger til avvik: Klikk på avviket for å se detaljer .
-
Naviger til prosjekter: Klikk på prosjektknappen for å se en liste over prosjekter relatert til kunden.
Handlinger:
-
Opprette ny kunde: Klikk på "ny kunde" for å opprette en ny kunde.
-
Redigere kunde: Klikk på "rediger" for å endre informasjon om en eksisterende kunde.
-
Se detaljer: Klikk på "detaljer" for å se kundekortet med all informasjon om kunden.
-
Justere priser: Klikk på "priser" for å endre priser på maskiner eller timetyper for kunden.
-
Slette kunde: Klikk på "slett" for å fjerne kunden. Bekreft slettingen i dialogboksen.
Få mer informasjon:
-
Klikk på infoboksene: For mer informasjon.
-
Klikk på navnet: Du kan også klikke på navnet for å gå til kundekortet.
Ny kunde
- Du kan opprette en ny kunde fra bunnen eller ved hjelp av Brønnøysundregisteret.
-
'Gå til "ny kunde"-skjemaet:
-
Klikk på "ny kunde" for å åpne skjemaet.
-
-
Søk i Brønnøysundregisteret:
-
Skriv inn navnet på selskapet du leter etter.
-
Velg selskapet fra listen som vises.
-
-
Legg til informasjon:
-
Bekreft informasjonen du vil tilordne kunden.
-
Du kan overstyre eksisterende verdier med ny informasjon.
-
Redigere kunde
Endre informasjon
For å endre informasjonen på kunde, trykker du på handlingsknappen.
-
Rediger: eller juster eksisterende informasjon om den kunden.
-
Detaljer: vil navigere deg til kundekortet for den kunden.
-
Priser: Dette tar deg til siden for kundepriser. Der kan du endre priser på tillegg, timetyper eller maskiner. Les mer om dette her: Priser

Slette kunde
-
Slett vil åpne en dialogboks som gir deg muligheten til å fjerne den kunden.

Endre kundenummer
-
Eksisterende kundenummer: Når du redigerer en kunde, har den allerede et kundenummer.
-
Mulig å endre: Du kan endre kundenummeret etter opprettelsen.
-
Vær forsiktig: Endring kan påvirke eksterne systemer.
-
Slik endrer du: Klikk på redigeringsknappen ved siden av nummerfeltet.
-
Sjekk tilgjengelighet: En dialog vil åpne og sjekke om det nye nummeret er ledig.

Navigere til avvik
-
Klikk på avviket: Hvis det finnes et avvik, klikker du på det for å gå til avviket.

Navigere til prosjekter
- Klikk på prosjektknappen: Hvis kunden er knyttet til et prosjekt, vil du se en liste over disse prosjektene. Derfra kan du enkelt navigere til hvert prosjekt.

Priser
- Du kan overstyre priser for hver kunde på maskiner, timetyper eller tillegg.
- Hvis det er noen priser satt på din konto, kan disse overstyres for den spesifikke kunden

Prisoverstyring:
-
Når du skriver inn en ny pris, vises de gamle prisene, og du kan overstyre dem.
-
Du kan velge hvilke prosjekter prisene skal gjelde for, hvis kunden er knyttet til flere prosjekter.

Spørsmål |
Svar |
---|---|
Jeg får feilmelding når jeg prøver å overføre kunden til regnskapssystem. Feilmeldingen seier: Kunne ikke eksportere kunde xx x xx : Ugyldig organisasjonsnummer. |
Eksporten tillater ikke mellomrom i organsiasjonsnummer. Endre organsiasjonsnummer og prøv å overføre på nytt. |