Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Brøytemodulen

Mange av våre kunder jobber med brøyting, strøing og salting om vinteren. Dette har vi selvsagt en egen modul for i Proresult, som kan brukes til alt fra opprettelse av roder til fakturering og utsendelse til kunden.  Med Brøytemodulen får også arbeideren en god og enkel oversikt over alle oppdrag i Proresult-appen.

 

Brøyting i Proresult

 Når du bruker Brøyte-modulen i Proresult må du opprette rodelister (ruter) og videre områder som skal brøytes. En rodelister kan bygges opp bestående av et geografisk område, for eksempel av et nabolag som skal brøytes. En rodeliste kan og bygges opp bestående av adresser som en spesifikk arbeider skal utføre. På de ulike adressene legger du inn hva som skal utføres (brøyting, strøing, osv).

 

Aktivere Brøytemodulen

 Om en ikke har Brøytemodulen aktivert, kan en bruker med Admin-tilgang enkelt gjøre dette fra Proresult Admin.

I menyen til venstre i Proresult Admin har en et valg som heter Moduler. Klikk på denne og videre på Aktiver til høyre for Brøyting.

 

Oppsett i Admin før en starter

 Før du kan starte å registrere brøytinger i Proresult må en bruker med Admin-tilgang legge inn minimum en rute. Dette gjøres i “Proresult Admin - Brøyting - Admin brøyting”.
Skjermbilde 2025-05-07 122812.png

 

 

Oppretting av nye ruter / rodelister

Klikk på “ny rute / rodeliste”. Denne må navngis, i tillegg til at du velger hva som skal være standard oppgavetyper for områdene å denne ruten. Hvis det fks. skal brøytes og kundene skal betale pr. gang det brøytes velger du avkryssingsbokser for brøyting. Hvis det i tillegg skal kunne registreres om man utfører strøing kan du velge tilsvarende type for strøing.

Flere standard oppgavetyper kan opprettes på ruten, og på hvert område som opprettes under ruten kan det defineres egne oppgaver i tillegg til eller istedenfor standard-oppgavene.

Hvis du har spesielle instruksjoner til de som skal brøyte denne ruta, så kan det skrives i “Instruksjon”-feltet.

image-20250507-123915.png

En har også mulighet til å gi område spesifikke instruksjoner.

image-20250507-123610.png

 

Områder på ruta legges til med “Legg til område” knappen. Området kan kobles mot en eksisterende kunde i systemet. Dette anbefales dersom registreringene skal faktureres, slik at du får med deg kundekoblingen hele veien til faktura. For hvert område angis en kort beskrivelse-tekst, samt adresse og evt spesifikke instruksjoner (til brøyteren) for dette området. Adresse: angi denne på formatet “Ekornveien 15, 6800 Førde” for at brøyteren skal kunne få treff på adressesøk/kartsøk og dermed enkelt kunne finne frem til rett adresse når han brøyter. Du kan også angi et GPS-punkt fks. på formatet “61.450055, 5.849602” dersom stedet som skal brøytes ikke har adresse.

Alle nye områder du legger til har en oppgaveliste med hva som skal kunne registreres. Her kan du fritt legge til oppgavene som skal utføres på det enkelte området. Skal det kun dokumenteres om vedkommende har utført oppgaven, velger du type “Avkryssingsboks”. Skal du dokumentere tiden opggaven har tatt velges “Timeteller”. Skal det dokumenteres noe annet, fks. antall meter brøytet eller antall sekker med strøsand som er brukt, så kan du bruke “Numerfelt” og spesifisere både enhet og evt standard antall helt fritt

En rute (rodeliste) vil i Proresult bli registrert som et hovedprosjekt, og de ulike områdene (adressene) som typisk skal brøytes blir registrert som underprosjekt.

Merk at dersom du ønsker at roden kun skal være tilgjengelig for enkelte sjåfører, kan en gå inn i Prosjektoversikten og velge rett rode. Prosjektmenyen vil åpne seg og nederst kan du hake av for hvem som skal ha mulighet til å se roden. Hugs å klikke på “OK - Oppdater/lagre prosjektet” til slutt.

 

Ved bruk av fastpris

En kan i Brøytemodulen benytte seg av fastpris. Merk at dersom en overstiger tal timer som er inkludert i fastpris kan en gå inn og sette pris manuelt på oppgavene, men normalt bør en sette pris = 0 dersom det er snakk om fastpris.

 

Brukervideo: Hvordan opprette brøyteroder og områder?

Tips: Trykk på fullskjerm-ikonet for å se større bilde.

 

 

Redigering av eksisterende roder

 Etter oppretting finner du ruta under “Ruter” og den kan redigeres ved å trykke menyknappen og “Rediger”. Merk at ruter som har pågående registreringer ikke kan redigeres.
 
 

Brukervideo: Hvordan redigere eksisterende rodelister og områder?

Tips: Trykk på fullskjerm-ikonet for å se større bilde.

 

Deaktivering av rute / rodelister 

Dersom du ikke lenger bruker en rute, kan du deaktivere den via menyen bak de tre prikkene til høyre for roden. Når en rute er deaktivert, vises den ikke lenger i listen over opprettede ruter. Du kan når som helst hente den frem igjen ved å merke av for “Vis inaktive roder” og deretter aktivere den på nytt.

Registrering

Registrering gjøre normalt fra app/registreringsdel, men samme registrering kan også gjøres fra Admin ved å trykke “Gå til registrering” i menyen til den enkelte rute.

Se Brøyting - registrering i appen for brukerdokumentasjon på selve registreringen

 

Rapportering av brøyte-registreringene

 På bakgrunn av registreringene en har utført kan en lage rapporter over arbeidet som er registrert. Dette gjøres i “Admin” - Brøyting” - “Rapport brøyting”.

Det er tre ulike rapportoppsett

  • Utført brøyting
    Bruk denne når du ønsker oversikt over brøytingen som er utført. Denne lister opp alle brøytinger som er utført i den periode du velger med de avgrensinger du forøvrig velger. Du ser hvem som har utført det, tidspunkt for utførelse mv

  • Varelinjer (priser og enheter)
    På bakgrunn av brøyteregistreringene genereres varelinjer med de priser som ligger på oppgavene som blir utført. Denne rapporten viser oversikten med priser og summering basert på dette

  • Oppsummer antall ganger pr. oppgave
    Denne rapporten har en oppsummering av antall ganger hver enkelt oppgave er utført. Den er grei å bruke når du skal dokumenter hvor mange ganger fks. en brøyting har blitt utført på et gitt område

 

Fakturering av brøyte-registreringene

 Brøyting kan faktureres via Fakturerering > Ufakturert. Dersom du kun ønsker å fakturere brøyteregistreringene kan du trykke på “Brøyting” istedenfor “Alle” på Vis-valget.

Ufakturert brøyting oppsummeres pr. område/kunde. Du kan enten generere ett og ett fakturavedlegg ved å trykke “Lag fakturavedlegg” eller du kan ta mange på en gang ved å trykke på denne knappen:

 

 

Spørsmål og svar

 

Spørsmål

Svar

Hvordan oppretter jeg en brøyterode?

Dette gjør du i "Admin", gå videre til modulen "Brøyting" - "Admin Brøyting" og velg "ny rode".

Hvordan legge til ulike adresser i de ulike rodene?

Dette kan gjøres i "Admin" hvor en legger til nye roder. Velg den roden du vil redigere.

Kan jeg velge om kunden skal faktureres etter en viss sum pr gang, eller etter medgått tid?

Ja, ja dette kan gjøres i "Admin" hvor en legger til nye roder. Velg "Legg til timeteller" på den adressen det gjelder.

Kan en hente ut rapporter for utført brøyting?

Ja, dette gjøres under "Admin" - "Rapport Brøyting". Her kan en bruke Rapportgeneratoren til å velge det utplukket du måtte ønske.

Kan en bruke Proresult til å fakturere kunden for brøyting en har utført?

Dette kan gjøres ved å gå til "Fakturering" - "Ufakturert". Velg så den adressen du ønsker å fakturere og videre "Lag fakturavedlegg".

Hvordan aktiverer en 2.0 versjonen av Brøytemodulen?

Dette gjøres i “Admin” - “Oppsett” - “Innstillinger” - “Nytt grensesnitt”. Hak av for Brøyting og den nye versjonen skal være aktivert.

Jeg får ikke deaktivert en rute. Knappen er lysegrå og jeg får ikke trykket på den

Dette skyldes at det finnes en pågående registrering på ruten. Fullfør eller slett den pågående registreringen, så vil det være mulig å deaktivere ruten