Gå til innhold
  • Det finnes ingen forslag fordi søkefeltet er tomt.

Innføring i bruk av brøytemodulen

Mange av våre kunder jobber med brøyting, strøing og salting om vinteren. Dette har vi selvsagt en egen modul for i Proresult. I denne artikkelen viser vi hvordan du setter opp brøytemodulen. 


Inneholder

 

Modulen kan brukes til alt fra opprettelse av roder til fakturering og utsendelse til kunden. Med brøyting får også arbeideren en god og enkel oversikt over alle oppdrag i Proresult-appen.

 

Hvordan aktivere modulen


I menyen til venstre i Proresult admin har en et valg som heter moduler. Klikk på denne og videre på aktiver til høyre for brøyting.

Brøyting i Proresult


 
Når du tar i bruk brøytemodulen, må du først opprette rodelister (ruter) og deretter definere hvilke områder som skal brøytes.
 
En rodeliste kan settes opp enten som et geografisk område, for eksempel et nabolag som skal brøytes, eller som en samling adresser knyttet til en bestemt arbeider. For hver adresse spesifiseres aktuelle arbeidsoppgaver, som brøyting, strøing og lignende.

 

Oppsett


 
Før du kan starte å registrere brøytinger i Proresult må en bruker med admin-tilgang legge inn minimum en rute. Dette gjøres under: brøyting admin brøyting

Skjermbilde 2025-05-07 122812.png

 

Opprett ny rute / rodeliste

Klikk på «ny rute / rodeliste». Angi et navn på ruten og definer hvilke type arbeidsoppgaver som skal være standard for de tilhørende områdene. Dersom området skal omfatte brøyting og kunden skal faktureres per utført jobb, velger du avkryssingsboksen for brøyting. I tillegg kan du legge til oppgavetype for strøing om dette skal registreres.

Det er mulig å definere flere standard oppgavetyper for ruten, og på hvert enkelt område kan det legges til egne oppgaver som supplement eller erstatning for standardoppgavene.

Hvis du har spesielle instruksjoner til de som skal brøyte denne ruta, så kan det skrives i “instruksjon”-feltet.

image-20250507-123915.png


Det er også mulig å spesifisere instruksjoner for hvert enkelt område.

image-20250507-123610.png

 

Område

Områder på ruta legges til med knappen “legg til område”. Området kan kobles mot en eksisterende kunde i systemet. Dette anbefales dersom registreringene skal faktureres, slik at du får med deg kundekoblingen hele veien til faktura. For hvert område angis en kort beskrivelse, samt adresse og eventuelt spesifikke instruksjoner (til arbeideren) for dette området.

Adresse

Angi denne med formatet “Ekornveien 15, 6800 Førde” for at arbeideren skal kunne få treff på adressesøk/kartsøk og dermed enkelt kunne finne frem til rett adresse når han brøyter. Du kan også angi et GPS-punkt på formatet “61.450055, 5.849602” dersom stedet som skal brøytes ikke har adresse.

 

Oppgaveliste

Alle nye områder du legger til har en oppgaveliste med hva som skal kunne registreres. Her kan du fritt legge til oppgavene som skal utføres på det enkelte området. Skal det kun dokumenteres om vedkommende har utført oppgaven, velger du type “avkryssingsboks”. Skal du dokumentere tiden opggaven har tatt velges “timeteller”.

Skal det dokumenteres noe annet, fks. antall meter brøytet eller antall sekker med strøsand som er brukt, så kan du bruke “nummerfelt/egendef.” og spesifisere både enhet og standard antall helt fritt.

En rute (rodeliste) vil bli registrert som et hovedprosjekt, og de ulike områdene (adressene) som typisk skal brøytes blir registrert som underprosjekt.

Merk at dersom du ønsker at roden kun skal være tilgjengelig for enkelte sjåfører, kan en gå inn i Prosjektoversikten og velge rett rode. Prosjektmenyen vil åpne seg og nederst kan du hake av for hvem som skal ha mulighet til å se roden. Hugs å klikke på “OK - Oppdater/lagre prosjektet” til slutt.

 

Ved bruk av fastpris

Modulen støtter også bruk av fastpris. Dersom det totale timetallet overstiger det som er inkludert i fastprisen, kan pris på oppgaver justeres manuelt. For oppgaver som omfattes av fastpris, bør beløpet normalt settes til null.

 

Brukervideo: Hvordan opprette brøyteroder og områder?


 

 

Redigering av eksisterende roder

Etter oppretting finner du ruta under “ruter” og kan redigeres ved å trykke på menyknappen og “rediger”. Merk at ruter som har pågående registreringer ikke kan redigeres.
 
 

Brukervideo: Hvordan redigere eksisterende rodelister og områder?

 

 

Deaktivering av rute / rodelister 


Dersom du ikke lenger bruker en rute, kan du deaktivere den i menyen bak de tre prikkene til høyre for roden. Når en rute er deaktivert, vises den ikke lenger i listen over opprettede ruter. Du kan når som helst hente den frem igjen ved å merke av for “vis inaktive roder” og deretter aktivere den på nytt.

Registrering


 
Registrering gjøres normalt fra app/registreringsdel, men samme registrering kan også gjøres fra admin ved å trykke “gå til registrering” i menyen til hver enkelt rute.

Se Brøyting - registrering i appen for brukerdokumentasjon på selve registreringen.

 

Rapporter



På bakgrunn av registreringene en har utført kan en lage rapporter over arbeidet som er registrert. Dette gjøres i admin: brøyting rapport brøyting.  

Det er tre ulike oppsett for rapport:

  • Utført brøyting
    Denne rapporten gir full oversikt over gjennomførte brøyteoppdrag innenfor valgt periode. Rapporten viser hvem som har utført oppdragene, tidspunkt for gjennomføring og øvrige relevante detaljer. Kryss av for ønsket avgrensing. 

  • Varelinjer (priser og enheter)
    Basert på registrerte brøyteaktiviteter genereres det varelinjer med tilhørende priser for de utførte oppgavene. Denne rapporten gir en detaljert oversikt over priser og summerte beløp.

  • Oppsummer antall ganger pr. oppgave
    Denne rapporten har en oppsummering av antall ganger hver enkelt oppgave er utført. Den er grei å bruke når du skal dokumenter hvor mange ganger en brøyting har blitt utført på et gitt område.

 

Fakturering



Brøyting kan faktureres via modulen fakturerering → ufakturert. Dersom du kun ønsker å fakturere brøyteregistreringene kan du trykke på “brøyting” istedenfor “alle” på vis-valget.


Ufakturert brøyting oppsummeres pr. område/kunde. Du kan enten generere ett og ett fakturavedlegg ved å trykke “lag fakturavedlegg” eller du kan ta mange på en gang ved å trykke på denne knappen:

 

Spørsmål og svar

 

Spørsmål

Svar

Hvordan oppretter jeg en brøyterode?

Dette gjør du i admin, gå videre til modulen Brøyting admin brøyting og velg "ny rode".

Hvordan legge til ulike adresser i de ulike rodene?

Dette kan gjøres i admin hvor en legger til nye roder. Velg den roden du vil redigere.

Kan jeg velge om kunden skal faktureres etter en viss sum pr gang, eller etter medgått tid?

Ja, ja dette kan gjøres i admin hvor en legger til nye roder. Velg "legg til timeteller" på den adressen det gjelder.

Kan en hente ut rapporter for utført brøyting?

Ja, dette gjøres under brøyting rapport brøyting. Her kan en bruke rapportgeneratoren til å velge det utplukket du måtte ønske.

Kan en bruke Proresult til å fakturere kunden for brøyting en har utført?

Dette kan gjøres ved å gå til fakturering ufakturert. Velg så den adressen du ønsker å fakturere og videre "lag fakturavedlegg".

Hvordan aktiverer en 2.0 versjonen av Brøytemodulen?

Dette gjøres under oppsett→ innstillingernytt grensesnitt. Hak av for brøyting og den nye versjonen skal være aktivert.

Jeg får ikke deaktivert en rute. Knappen er lysegrå og jeg får ikke trykket på den

Dette skyldes at det finnes en pågående registrering på ruten. Fullfør eller slett den pågående registreringen, så vil det være mulig å deaktivere ruten