Hvem må ha verneombud, og hva er det egentlig verneombudet skal gjøre? Dette pluss noen tips, får du i denne artikkelen.
Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker ved HMS-arbeid. Personen skal representere alle ansatte, i motsetning til tillitsvalgt som kun representerer sine medlemmer.
Likevel går disse to rollene litt over i hverandre. Personalsaker man gjerne hadde forbundet med en tillitsvalgts sitt ansvarsområdet, kan også få innvirkning på arbeidsmiljøet. Noe som går inn under verneombudets rolle.
Verneombud har taushetsplikt. Unntak er saker som kan få alvorlige konsekvenser for arbeidsmiljøet, slik som fare for liv og helse.
Bedrifter med fem ansatte eller flere, skal ha verneombud. Dette ble innført fra 1. januar 2024.
Virksomheter med under fem ansatte kan pålegges å ha verneombud. Denne vurderingen skal gjøres på bakgrunn av risikoelementer i bedriften.
Verneombud velges hvert andre år, om ikke annet er nevnt i avtalen man har på arbeidsplassen. Om man ikke har dette klart, kan det føre til avvik ved tilsyn fra Arbeidstilsynet.
Det er arbeidstakerne som avgjør hvem som skal være verneombud. Vedkommende bør:
Det er i hovedsak gjennom flertallsvalg at verneombud utpekes.
Kan arbeidstaker si nei til å velges som verneombud? Nei.
Kan verneombudet si ifra seg vervet eller byttes ut ila. valgperioden (to år)? Nei.
Du kan lese mer om valgprosessen av verneombud i Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning, §3-2.
Arbeidsgiveren skal sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring for å utføre vervet på en forsvarlig måte.
Minimumskravet er 40 timer opplæring.
Oppgaver kan variere ut fra arbeidsplassen og hva virksomheten driver med. Eksempler kan være:
Kommer Arbeidstilsynet på tilsyn, skal verneombud delta.
https://www.arbeidstilsynet.no/hms/roller-i-hms-arbeidet/verneombud/
https://www.proresult.no/nye-lovkrav-innen-hms/
Rutine - Valg av verneombud
Fagansvarlig HMS/KS Øyvind Krogenes