Svaret er ja – i alle fall dersom vi snakker om et digitalt reklamebyrå. Her kan du møte gjengen som har laget nye websider for oss i Proresult.
Året er 1945, freden har nettopp kommet til Norge, og bergenseren Alf Gundersen starter reklamebyrå. Syttini år senere er det aksjeselskapet Alf Gundersen som produserer nye og fremtidsrettede websider til oss i Proresult.
Grunnen er at AG& – som bergensbyrået nå kaller seg – kom best ut på både pris og kvalitet i konkurransen om å lage de nye sidene.
Trekløveret Juan, Bruce og Sverre har dratt det største lasset. Vi har tatt en prat med dem, om hvem de er og hva de lager.
Juan Qin – Digital designer
– Proresult var faktisk mitt første prosjekt for AG&. Det var et fantastisk startpunkt, sier den blide designeren Juan.
Ny betyr ikke uerfaren. Juan har flere utdanninger og lang erfaring innen design og UX (brukeropplevelse), både fra Norge og hjemlandet Kina.
– Min rolle i webdesignprosjektet startet med å gjøre litt research på andre prosjekter og hvordan sidene fungerte. Da fant vi blant annet ut at proresult.no hadde en fargekontrast og skriftstørrelser som ikke fulgte Universell utforming. Dette er viktig i all slags digital kommunikasjon, fra websider til presentasjoner.
Etter råd fra eksperten Juan, fikk de nye sidene mange flere farger. Dette skal i teorien gjøre sidene både tydeligere og mer behagelige å se på.
– Hva er ditt råd til potensielle kunder?
– Et åpent sinn. Det kan vise seg at man ikke trenger ny logo og profil, men heller en ny strategi for kommunikasjonen og produktene.
Bruce Bjørkhaug – Webutvikler
– Jeg har sikkert svidd av mange flere timer enn det som har blitt fakturert, avslører den beskjedne(!) bergenseren Bruce.
Den formelle tittelen er webutvikler, men Bruce forklarer heller sin rolle som «altmuligmann innen data». Etter 14 år hos AG&, kjenner han dessuten alle digitale kriker og kroker.
Der Juan har vært arkitekten, har Bruce vært entreprenøren: Han kom først inn kun for å implementere produktvelgeren, men endte opp med å bygge hele websiden fra topp til bunn.
Bruce har etter hvert spesialisert seg på websideløsningen WordPress.
– I starten var jeg litt skeptisk til WordPress, på grunn av populariteten og alle skremmehistoriene. At det var lett å hacke, og uegnet til alt annet enn blogging. Men, det er tross alt en grunn til at det har beholdt markedsposisjonen så lenge. Folkene bak har satset mye på å forbedre sikkerheten.
Bruce sitt råd til nye kunder er å tenke utenfor boksen, og ikke se på websider som et «visittkort på nett», men heller noe som kan bli en snakkis.
– Hva er det som er så bra med å jobbe i AG&?
– Byrået har vært veldig stabile. Og til tross for at det er en gammel traver fra 1945, har det stadig fornyet seg, som digitaliseringen på 2000-tallet. Samtidig har jeg alltid ment at man heller bør vanne sin egen plen, fremfor å lokkes av tilsynelatende grønnere gress hos naboen.
Sverre Krogsrud – Byråleder og partner
– Det begynner alltid med innsikt og slutter alltid med effekt, sier den utadvendte kragerøværingen Sverre.
Byrålederen antyder dermed at det de egentlig selger på AG& er effekt, ikke bare reklame.
– Det blir aldri en god strategi uten innsikt og effekt. Vi må lage hypoteser basert på innsikt. Det vi gjør, må vi måle effekten av, og justere deretter.
Krogsrud overtok roret hos AG& i fjor, og ble dermed ble sjef for rundt 14 ansatte. Før det hadde han over 20 års erfaring med blant annet markedsføring, kommunikasjon, produktutvikling og innovasjon, både i Oslo og Bergen.
– Hva kjennetegner en god webside?
– For det første at den må være veldig forklarende. Når man kommer inn, skal man med en gang skjønne at man har landet der man tror, den må raskt forklare hva selskapet bak leverer og oppfordre til handling. Man må gjøre det så enkelt som mulig.
Nominert til pris
AG& har faktisk blitt nominert til «Folkets pris» i Vestlandets største konkurranse for reklame og kreativt arbeid.